Slik legger du til rette for en behagelig og trygg håndarbeidsstilling

Har du noen ganger kjent at håndarbeidet gjør at du føler deg sliten og uopplagt, med verkende nakke og muskler, eller hodepine og krampe både her og der? Vi er vel ikke få som har sittet litt for lenge i samme stilling, helt oppslukt av arbeidet, og ikke merket ubehaget før vi skal reise oss opp. Særlig for de som har håndarbeidet som jobb, eller av en annen grunn har en tidsfrist for når de skal bli ferdig. Da er det lett å fordype seg i det man gjør uten å ta seg tid til å tilrettelegge for en behagelig og trygg arbeidsstilling.

Det er flere ting du kan gjøre for å gjøre håndarbeidsprosessen lettere og mer komfortabel, både mens du jobber og etter at du er ferdig. Det å skape noe med egne hender skal jo være avslappende og koselig

1. Sørg for å ha godt lys der du sitter.

Det sier seg selv, men samtidig er det utrolig hvor ofte vi glemmer å passe på at vi har godt lys der vi setter oss ned med håndarbeidet. Særlig når vi broderer eller lager noe med tynt garn er vi helt avhengig av å se godt.

Kanskje er det nok av lys i rommet, men måten vi sitter på gjør at skyggen faller over arbeidet vårt. Det er anstrengende for både øyne, hode og nakke når vi hele tiden må myse for å se hva vi holder på med, men dessverre er det gjerne sånn at vi ikke legger merke til at vi gjør det før vi har holdt på en stund. Hodepine og tørre øyne er en gjenganger i slike tilfeller, og også stiv nakke og slitne skuldre. Pass på at lyset faller på arbeidet uten å blende deg, gjerne over ene skulderen, slik at du ser godt.

Foto: Annie Spratt

2. Bruk puter til å gi deg en behagelig stilling.

Kanskje har du verdens mest behagelige godstol, men det betyr ikke nødvendigvis at den gir en god arbeidsstilling. Vi kan få vondt i rygg og skuldre hvis vi ikke sitter riktig mens vi jobber, og det gjelder også ved håndarbeid. Prøv deg fram med puter for å finne den mest behagelige stillingen. Kanskje vil ei pute i ryggen hjelpe deg til å sitte mer oppreist og komfortabelt? Er stolen ganske bred med god plass på hver side av deg kan det hjelpe å legge en liten pute på hver side, slik at du har støtte for armer eller albue dersom du blir lett sliten i skuldrene. Dessuten kan en pute i fanget være praktisk å hvile arbeidet på, særlig ved store prosjekter som tynger veldig på håndleddene, samt når du bruker tykke pinner og chunky garn. 

3. Unngå å sitte i «vanestillingen» lenge av gangen

Vi har alle en vanestilling som vi bruker når vi setter oss ned i stolen eller sofaen. Kanskje krysser du beina automatisk når du setter deg ned? Selv har jeg en tendens til å enten sitte i sofaen med beina i kors foran meg, eller så sitter jeg oppå den ene ankelen. Begge deler føles riktig for meg idet jeg setter meg ned, men blir fryktelig ubehagelig når jeg skal reise meg opp igjen. Ofte har ett eller begge bein sovnet, eller jeg er stiv i musklene. Derfor er det viktig å være oppmerksom på slike vanestillinger og på å unngå dem når du vet du skal sitte rolig en stund – som når du har håndarbeidet i hendene.

Bytt også gjerne sittestilling med jevne mellomrom, og dersom føttene ikke rekker helt ned til golvet kan du med fordel bruke en fotskammel.

4. Bruk utstyr som er riktig for nettopp deg

Kanskje venninna di sverger til stålpinner, men du synes de føles kalde og vonde mot fingrene dine? Det er mange som får mindre vondt i hendene av å bruke strikkepinner eller heklenåler av tre eller bambus, eller ved å bruke kortere pinner. Andre igjen foretrekker spisse stålpinner som glir lett mellom maskene. Her må du bare prøve deg fram, for eksempel ved å låne fra venner som har annet utstyr enn deg selv. Utstyr er som kjent dyrt, og det kan være greit å vite hva du liker best å jobbe med før du investerer i et helt sett.

Dersom du strikker kan du også prøve å bruke rundpinner, også når du ikke strikker rundt. De kortere pinnene er behagelige å holde i, og vaieren hjelper til å holde maskene på plass.

Dersom du hekler kan det være verdt å investere i heklenåler med et tykkere håndtak slik at du får et bedre grep om nåla. Dette kan utgjøre en enorm forskjell dersom du har leddgikt eller sliter med senebetennelser i håndleddene.

5. Slapp av i skuldrene.

Foto: Retha Ferguson

Gi slipp på hverdagens stress, og nyt skapelsesprosessen og øyeblikket. Det er faktisk ikke så lett som det høres ut. Prøv å være oppmerksom på hvor anspent du er i skuldrene, og gjør et bevisst forsøk på å senke dem når du kjenner at de nærmer seg ørene dine. Løft skuldrene opp, rull dem bakover, og la dem falle på plass der de hører hjemme. Ta en sjekk med jevne mellomrom, for eksempel ved hvert fargeskifte eller hver gang du snur arbeidet, og forhåpentligvis vil du være litt mer avslappet hver gang.

Tenk også over når det er best for deg å begynne på det kompliserte mønsteret du skal i gang med. Finnes det et tidspunkt hvor du vet huset er stille og rolig, og det vil være minimalt med distraksjoner og avbrytelser? Du vil garantert føle deg mer avslappet da! 

6. Ta pauser!

En omgang til betyr aldri en omgang til – sånn er det bare. Det er fort gjort å holde det gående til man bare må stoppe, enten fordi naturen kaller eller når du ikke klarer å holde øynene åpne lenger. Ta jevnlige pauser og la blikket hvile på noe langt borte, og strekk på hele kroppen – også fingre og håndledd.

I boka Knitting Comfortably, The Ergonomics of Handknittingskriver forfatter Carson Demers (fysioteraupeut og ivrig strikker) om viktigheten av å ta pauser. Han anbefaler å legge ned arbeidet hvert 20. minutt, og for eksempel strekke på deg eller gå på kjøkkenet og drikke et glass vann. 

Lukk

Motta nyhetsbrev

Få Løkkas nyhetsbrev og få Løkkelige nyheter rett i innboksen din.
NB! Du må huke av for at du godtar personvernregler for at vi ifølge loven skal kunne sende deg nyhetsbrev.