Visste du at strikking gir fantastiske helsefordeler?

Ja, strikkehobbyen din er faktisk bra for helsa!

Det er ingen tvil om at vi føler oss vel når vi koser oss med garnhobbyen vår. Dette er det samme enten det dreier seg om strikking, hekling, veving, brodering eller noe annet. Men visste du at det er beviste årsaker til at vi føler det sånn? Og visste du at garnhobbyen din kan hjelpe til med å gjøre deg både sunnere og gladere, gi bedre søvn, og kanskje til og med hjelpe deg å stumpe røyken OG gå ned i vekt? 

Det finnes flere forskningsrapporter som understreker helsefordelene av strikking og andre garnhobbyer. Disse viser også hvordan og hvorfor strikking gjør underverker både for vår fysiske og psykiske helse. Mye av denne forskningen er basert på strikking, men disse fordelene kan også overføres til andre garnhobbyer. Så ta strikkepinnene, heklenåla, hakkekroken, veven, broderingsnåla og pjonekroken fatt, og gjør noe flott for helsa di i dag!

Som om vi trengte enda flere grunner til å ta opp pinnene…

 

Strikking er ikke bare en hobby, det gir noen fantastiske helsegevinster. Foto: Rocknwool

Strikking senker blodtrykket og reduserer stress

I arbeidslivet forventes det ofte at vi skal gjøre så mye som mulig på kortest mulig tid. Da er det ikke rart at flere og flere får problemer med høyt blodtrykk. Det øker stresshormonet kortisol i blodet, som har betydning for både immunsystem, hjerte, og metabolisme. Dette hormonet er livsviktig for oss, blant annet fordi det er en del av flykt-eller-kjemp-responsen som gir oss energi til å handle raskt i en nødssituasjon. Men når nivået av kortisol forblir høyt over lengre tid begynner det å ha en negativ effekt på kroppen.

Her i Løkka har vi tidligere skrevet om hvordan garnhobbyen kan bidra til å minske følelsen av stress og føre til økt oppmerksomt nærvær (mindfullness). Strikking bidrar til å minske nivået av kortisol i kroppen, som igjen forteller kroppen vår at det ikke er noen nødssituasjon på gang. Det får oss til å slappe av og roe hjerterytmen. En forskningsrapport som er gjengitt i The Telegraph refererer faktisk til strikking som like avslappende som yoga.

For pendlere kan det være en god idé å ta med strikketøyet på bussen eller toget. Det å føle seg produktiv mens man ikke har noe annet valg enn å sitte stille, vil kanskje få veien til å føles kortere. Samtidig gir det en deilig mulighet til å få tankene på plass før du kommer på jobb. Likedan kan det være fordelaktig å sortere jobbrelaterte tanker og gi slipp på jobbstresset innen du kommer hjem på ettermiddagen.

 

Å strikke før leggetid gir bedre søvn

Strikking hjelper kroppen vår å slappe av og forberede seg på søvn, slik at vi sovner raskere og dypere. En god natts søvn bidrar igjen til at vi er bedre rustet til å takle en ny dag. Slik danner kveldsstrikkingen en god sirkel som vil gjøre særlig en stressende hverdag lettere å takle.

I tillegg gir strikkingen en mulighet til å sortere tankene og klarne hjernen før man sovner. Dessuten gir hobbyen fingrene våre noe annet å holde på med enn å scrolle gjennom nettaviser og sosiale medier før leggetid. Det blå LED-lyset fra telefon og nettbrett forstyrrer kroppens naturlige døgnrytme, kan vi lese på forskning.no. Da er det definitivt bedre å bruke denne tida på å strikke!

Når du ikke får sove om natta kan det være mer gunstig å stå opp og strikke litt.  Dette er mer produktivt og mindre frustrerende enn å ligge våken og telle hvor mange timer søvn du vil få. Dersom du ikke har lyst til å stå opp og slå på lyset kan du også tenke deg at du strikker. Se for deg hva fingrene dine gjør når du strikker maske etter maske. Du kan til og med følge et mønster du kjenner godt. Det blir som å meditere, og du slapper av slik at du kan sovne. Eventuelt kan du telle sauer og tenke på alt det flotte vi kan lage den nydelige ulla.

 

Garn på blå resept? Ja, takk! Foto: Rocknwool

Strikking reduserer risikoen for demens og andre aldersrelaterte utfordringer

Aktiviteter som stimulerer hjernen, slik som kryssord, sudoku og garnhobbyer, reduserer risikoen for demenssykdommer, skriver forskning.no. Strikking er i seg selv både en intellektuell, kreativ og manuell aktivitet. Dette gjør at flere områder av hjernen stimuleres samtidig. Ofte trenger vi både matematikk og problemløsning for å fullføre et strikkeprosjekt.

Strikking distraherer dessuten fra kroniske smerter, og gir mulighet til å skape noe og være kreativ selv i perioder hvor du ellers har redusert kapasitet. Ved å reduserer stress, roe pusten og virke muskelavslappende kan strikkingen til og med ha en smertelindrende effekt. I tillegg holdes hendene i aktivitet og hindrer dem i å stivne.

Hobbyen gir også et trygt og kjærkomment anker å holde fast ved når omverdenen er i endring. For eksempel ved flytting til et sykehjem kan det være spesielt trøstende og nyttig å ha strikketøyet innen rekkevidde.

Det å produserer noe med egne hender kan få eldre til å føle seg nyttige igjen, og at de fortsatt har noe å bidra med til samfunnet.  Å strikke til veldedige formål vil være en fantastisk mulighet til å kombinere ferdigheter, mental trening, og en følelse av mestring, nyttighet og velvære.

Flere studier nevner også at garnhobbyer reduserer følelsen av ensomhet og isolasjon. Nye vennskap oppstår som følge av felles interesser i form av aktiviteter som kan utføres sammen med andre. Deltakelse i sosiale aktiviteter som strikkegrupper og «syklubber» kan være en livbøye for ensomme eldre.

 

Lindrer depresjon og angst

All form for kreativitet gir en boost til belønningssenteret i hjernen – som igjen kan hjelpe ved depresjon. Å strikke gir deg noe positivt å konsentrere deg om, og selvfølelsen øker etterhvert som du ser strikketøyet vokse. Å holde i et ferdig plagg som du selv har formet, gir en følelse av stolthet og mestring, og en fornyet tro på egne ferdigheter.

Strikking er rytmisk, repetitivt, og meditativt. Ved å roe pusten, redusere stress og sortere tankene kan det bidra til å lindre angst og forhindre panikkanfall. For mennesker som sliter med sosial angst kan strikketøyet gi et naturlig hvilested for blikket, og et sted å gjøre av hendene. Det er også sosialt akseptert å ha med seg strikketøyet på kafé, på venteværelser, og kollektiv trafikk, og kan være gunstig for å redusere angst i disse situasjonene.

Et humørteppe kan hjelpe til med å holde oversikt over humøret fra dag til dag. Velg farger som passer de forskjellige sinnstilstandene du vil  representere, og lag en rad for hver dag. Det kan være så enkelt eller komplisert du selv vil, men selv et chunky teppe i rillestrikk vil bli dekorativt med disse fargeskiftene. Eventuelt kan du hekle ensfargede bestemorsruter og sette sammen til et teppe. Du kan gjøre et søk på internett og raskt finne ut hvilke farger som representerer forskjellige følelser, eller søke på «mood blankets» og se hva andre har kommet opp med.

Ellers kan du finne på dine helt egne farger som representerer deg og det du selv føler. Kanskje har du lyst til å bruke den helende fargen grønn når du føler deg trist og trenger litt reparasjon, istedenfor det sedvanlige grå eller svarte? Å ha en slik «dagbok» å se tilbake på kan hjelpe deg med å forstå hva du føler. Kanskje oppdager du at du faktisk har mange gode perioder?

Ved livskriser som alvorlige sykdomsdiagnoser og død i nær familie, kan garnhobbyen bidra til et innslag av normalitet i en ellers endret hverdag. I et strikke- eller hekletøy kan garnet manipuleres slik du selv ønsker, og gi tilbake en følelse av kontroll i en situasjon som ellers føles ukontrollerbar. Dersom du gjør en feil eller mister en maske, kan du alltids gå tilbake og rette den opp.

«Jeg er ikke perfekt, jeg finnes i et begrenset opplag». Det kan være en god påminnelse en gang i blant. Foto: Rocknwool

Bli røykfri og gå ned i vekt

Du trenger nemlig fremdeles viljestyrke for å få det til, men garnhobbyen kan definitivt være et hjelpemiddel på veien til røykeslutt og vektnedgang.

Alle som har sluttet å røyke vet at det er bestemte perioder i løpet av dagen hvor hvor abstinensene er som verst. Kanskje er det etter endt arbeidsdag, etter middagen, eller når du føler deg stresset? Å røyke er ikke bare fysisk avhengighet, det er også en vane – og den er fryktelig vond å vende. Ved å erstatte røyken med et strikketøyet kan du skape deg en ny vane. Det gir hendene dine noe å gjøre, hjernen din noe å fokusere på, og virker avslappende på både kropp og sinn. Tida går mens vi strikker, og plutselig oppdager du kanskje at abstinensene er gått over. Etterhvert vil den nye vanen forhåpentligvis ta helt over for den gamle. Plutselig oppdager du kanskje at du etter en stressende arbeidsdag lengter etter strikketøyet ditt istedenfor røyken.

At strikking kan føre til vektnedgang og en sunnere livsstil kan for mange høres rart ut. Det er tross alt en stillesittende hobby, og forbrenner ikke særlig mange kalorier. Men også her dreier det seg i stor grad om vaner. Mange spiser sunt i løpet av dagen, men ender opp med store mengder sjokolade eller potetgull foran tv-en på kvelden. Kanskje har man lyst på en liten bit, og spiser hele pakken bare fordi den ligger tilgjengelig. Det sier seg selv at det er vanskelig å spise og strikke samtidig, ettersom begge hender er opptatt. Dessuten vil du jo ikke søle mat og sjokolade på strikketøyet. Å strikke når man setter seg ned for kvelden kan slik distrahere fra vanespisingen, og dermed et lavere inntak av kalorier.

 

Flere unge burde lære seg å strikke tidlig

Strikking og andre garnhobbyer gir en egenskap for livet, i tillegg til å videreføre tradisjonelle ferdigheter og teknikker for senere generasjoner. Strikking gir en følelse av mestring og øker selvfølelsen til barn og unge, og lærer dem viktigheten av tålmodighet og utholdenhet. I tillegg vil strikkingen gi dem en livskunnskap som vil gi medgang i motgang, et utløp for kreativitet, og et alternativ til mobilspill og sosiale medier.

Med andre ord burde vi rett og slett få garn og pinner på blå resept!

 

Kilder:

The Telegraph,  Huffingtonpost,  Knit For Peace,   Creative Hertfordshire,   Forskning.no

Lukk

Motta nyhetsbrev

Få Løkkas nyhetsbrev og få Løkkelige nyheter rett i innboksen din.
NB! Du må huke av for at du godtar personvernregler for at vi ifølge loven skal kunne sende deg nyhetsbrev.