Den Usynlige Designeren
– om verdien av en strikkeoppskrift

Verdien av en strikkeoppskrift er et tema som har vist seg å være kontroversielt og som skaper debatt både på og utenfor internett. Hvorfor er det slik? Er det fordi de fleste designere er usynlige bak oppskriftene man laster ned, at handlingen blir så mekanisk at det er lett å glemme at det er noen som har arbeidet med å lage nettopp den oppskriften du sitter med?

 

Her skal det designes! Foto: Fancycrave

Eller er det fordi de største garnaktørene har skjemt oss bort ved å legge ut sine oppskrifter for gratis nedlastning i håp om at du skal kjøpe nettopp deres garn?

Det er lite vi kan gjøre med mengden av gratisoppskrifter der ute, men én ting vi kan gjøre i denne debatten er å sette lys på arbeidet bak en oppskrift og på denne måten gjøre strikkedesignerne mer synlig.

Obs! Denne artikkelen er like gjeldende for andre garnteknikker, men for enkelhets skyld er det brukt strikkedesign som eksempel.

 

-De strikker jo uansett

For å kunne diskutere verdien av et strikkedesign må man innom diskusjonen om gratisoppskrifter. Det er nemlig vanskelig for uavhengige designere å konkurrere med det økende antall gratisoppskrifter som finnes på markedet, særlig fra større garnleverandøre. Det er viktig å huske at disse tjener pengene sine på garnet de selger, og bruker derfor oppskriftene som markedsføring.

På sosiale medier ser vi stadig kommentarer om at strikkedesignere ville strikket uansett, så hvorfor forlange penger for en oppskrift de likevel har liggende?

En strikkeoppskrift er et produkt som kan brukes igjen og igjen, den kan varieres litt her og der – i farge og garnkvalitet – for flere forskjellige plagg fra en og samme oppskrift. Og plaggene selv kan brukes om og om igjen. Designeren er ofte tilgjengelig for veiledning og spørsmål fra kundene sine, og når du kjøper en oppskrift er det dermed på flere måter et evighetsprodukt du sitter med.

Kan vi egentlig forvente et gratis evighetsprodukt?

 

Den kreative prosessen – eller arbeidet som går inn i å lage en oppskrift

Idéer satt ut i livet. Foto: Rocknwool

Selve designprosessen varierer selvfølgelig fra designer til designer, men det er flere steg i prosessen som man ikke kommer utenom. Alle designere følger garantert ikke alle stegene som beskrives her, og rekkefølgen er ikke det samme for alle.

Inspirasjon, avgjørelser, og utregninger
Først kommer inspirasjonen, med påfølgende skisser, tanker, dagdrømmer, justeringer og kanskje nye tegninger. Prøvelapper må til av forskjellig garn, farger og teknikker for å finne den riktige kombinasjonen som stemmer med det designeren har sett for seg.

Dersom oppskriften skal finnes i flere størrelser må det undersøkelser til for å finne ut av standardmål for størrelsene. Som i klesbutikker er finnes det ingen nøyaktig fasit på dette, men det bør uansett være en form for standardmål innenfor samme designerens plagg.

Denne delen av prosessen kan være veldig tidkrevende, særlig dersom man skal teste ut en ny teknikk eller bruke et garn man ikke har prøvd før.

Når garn, strikkefasthet og plaggets fasong er på plass må det flere utregninger til for å få det til å gå opp. Deretter skal dette justeres videre for hver størrelse.

Oppstrikk
Oppskriften må på ett eller annet tidspunkt til oppstrikk av en prototype for å sjekke at den er helt nøyaktig og fungerer som den skal. Designeren kan gjøre dette selv, men tidsmessig er det mer praktisk å få noen andre til å gjøre det for seg. Samtidig betyr dette at designeren kan se hvordan oppskriften leses for strikkeren. Noen designere velger i tillegg å få hver størrelse strikket opp.

Strikkeren gir samtidig uvurderlige tilbakemeldinger om eventuelle feil i oppskriften, utydeligheter i teksten, og viser ikke minst om det ferdige resultatet er slik som designeren hadde sett for seg. Dette er en lang prosess som må til for at oppskriften skal være av best mulig kvalitet. Jo dyktigere strikker til oppstrikk av prototypen, jo mer nøyaktig er resultatet.

Korrektur og oversettelse
Det å ha en god oppskrift bør være et mål for enhver strikkedesigner.

Den viktigste delen av korrekturen er at hele oppskriften må gjennomregnes av en fagkonsulent, og tallene sjekkes. Dessuten inneholder selve strikkeoppskriften gjerne en del tekst, som også må gjennom korrektur og stavekontroll. I tillegg kommer en god beskrivelse av designet, hva man får når man kjøper oppskriften, og informasjon om størrelser, garn og teknikker man bør kunne for å strikke designet. Dette skal opp på nettsiden slik at potensielle kjøpere vet så mye som mulig før de bestemmer seg for å kjøpe oppskriften.

Flere og flere designere velger også å oversette sine oppskrifter til andre språk for å nå ut til et internasjonalt marked. Her kreves det enda mer korrektur og kanskje betaling av en profesjonell oversetter.

 

Klar til fotoshoot. Foto: Daria Shevtsova

Foto
Å ha fine bilder av designene på nettsiden gir et profesjonelt førsteinntrykk av designeren og gir kunder en helhetlig positiv opplevelse av både designer og nettbutikk (dette gjelder også på salgssider som Ravelry).  Bildet som representerer et design er det viktigste kunder har å gå etter når de bestemmer seg om de skal kjøpe oppskriften eller ikke. Derfor er det naturlig at designeren vil bruke ressurser på å få så gode bilder som mulig.

Noen designere er heldige nok til å kjenne noen som er villige til å stille opp som modell, og enten har erfaring og fotoutstyr selv, eller kjenner en fotograf som er villig til å jobbe gratis. Andre er nødt til å leie fotograf eller utstyr, betale en modell og eventuelt også leie en makeupartist.

Til slutt skal bildene redigeres, enten av fotograf eller av designeren selv.

 

Layout
Oppskriften skal ikke bare skrives, den skal planlegges i et printervennlig format, med introduksjon, forklaring av størrelser, gjerne flere bilder, kanskje en bildetutorial, mønsterforklaring, diagrammer, og så videre. Dette tar tid å sette opp i et oversiktlig dokument, og kanskje blir oppskriften skrevet ut opptil flere ganger for å sjekke at den ser ut som den skal i printet format.

Nettside:
Designere trenger et utsalgssted for oppskriftene sine, og enten det er en gratis nettside, Ravelry, eller et betalt domene koster det gjerne både tid og penger å sette opp siden profesjonelt, få opp et betalingssystem, og å legge inn all nødvendig informasjon.

 

Timebetaling? Glem det!

Å leve av oppskriftene er drømmen for mange strikkedesignere, men sjelden en realitet. Foto: Daria Shevtsova

I tillegg til utgiftene som er nevnt i den kreative prosessen over, kommer flere:

Garn:
Garn er som vi alle vet ikke noe som vokser på trær og som vi kan plukke ned gratis når vi føler for det. Garn koster penger, og for å finne det perfekte garnet til ethvert prosjekt må man gjerne teste ut flere kvaliteter før man finner det man ønsker.

Noen designere er sponset av garnprodusenter, men de fleste må betale full pris på garnet de bruker. De må også holde garnlageret oppdatert slik at de ikke risikerer å bruke garnkvaliteter og farger som er gått ut av produksjon.

Utstyr:
Strikkepinner i flere størrelser og tykkelser, rundpinner og strømpepinner; heklekroker, synåler og maskemarkører. Ja da, en ivrig strikker har også alt dette, men det er likevel utstyr som er nødvendig i en strikkedesigners arbeid. I tillegg kommer utgifter til andre ting man gjerne tar for gitt, som datamaskin, printer med blekk og papir, telefon, strøm, internett…

Markedsføring
Det hjelper ikke å ha laget en velskrevet oppskrift som har vært gjennom nøye korrektur dersom ingen vet at den eksisterer. Sosiale medier er en super måte å vise seg fram på, men også der drukner man gjerne i innlegg fra mer etablerte designere og store garnprodusenter. Nyhetsbrev og reklame på Facebook kan virke som småpenger her og der, men det blir til slutt ganske mye.

Flere skal ha en bit av kaka
Det er heller ikke slik at strikkedesigneren sitter igjen med hele summen du betaler for en oppskrift. Det skal betales skatt av dette som av andre inntekter, i tillegg til eventuelle avgifter til PayPal eller andre betalingsaktører. I tillegg kommer kostnader for regnskapsfører eller kurs i regnskapsføring, dersom designeren har en større business basert på oppskriftssalget.

Foto: Daria Shevtsova

Det er de færreste strikkedesignere som kan leve av oppskriftssalg og -bøker alene. Når du nå har fått et innblikk i alt som skal til for å få oppskriften klar til å legges ut på nettsiden, og vet at du betaler mellom 25,- og 150,- for oppskriften kan du tenke deg selv hvor forsvinnende liten timebetaling designeren får.

 

Helt til slutt:

Husk at nå du betaler for en oppskrift laget av en uavhengig strikkedesigner vet du at du gir direkte støtte til en liten business, en ekte person som elsker å designe, og som drømmer om å leve av sin kreativitet.

Og du vet at hvert minste lille salg blir lagt merke til, satt umåtelig pris på, og gleder et menneske langt inn i deres kreative sjel.

Lukk

Motta nyhetsbrev

Få Løkkas nyhetsbrev og få Løkkelige nyheter rett i innboksen din.
NB! Du må huke av for at du godtar personvernregler for at vi ifølge loven skal kunne sende deg nyhetsbrev.